Träningspassen
Vad är ni intresserade av att träna idag?
Vill ni flexa era ansiktsmuskler, stretcha era stämband eller föredrar ni att träna bort era fördomar eller kanske att aktivera er nyfikenhet och gå en mil i någon annans skor?
Utforska våra olika träningspass här och hitta den som passar er grupp bäst. Varför inte satsa på att genomföra dem alla över tid?
Träningspass
Kom Igång-passet
Icke-Verbal Kommunikation
Hoppa Över Empatihinder
Gå i någon annans skor
Empati Samtal
Navigera i Knepiga Situationer
Byt Perspektiv
Breda ditt Lag
Vad är egentligen empati? Varför känner vi empati? Och vilka är fördelarna med klinisk empati för patienter? Och för vårdpersonal?
Kom i gång-passet består av en kort film som ger teoretisk kunskap om ämnet samt dialogkort som uppmanar er att prata tillsammans om empatins roll och betydelse för er och er arbetsvardag.
Börja gärna med det här spelet innan ni fortsätter med de andra träningspassen.
När vi möter en annan människa är den största delen av kommunikationen icke-verbal. Kroppsspråket, ansiktsuttrycket, blicken och tonen spelar stor roll för hur vi uppfattas. Det är ofta det icke-verbala som avslöjar vad vi tänker och hur vi mår.
I lådan finns fyra olika spel om icke-verbal kommunikation. Övningarna hjälper er att förstå vad människor egentligen vill säga, samtidigt som ni får reflektera över hur ni uppfattas av andra.
Alla har vi olika idéer, övertygelser och antaganden om världen och om människor omkring oss. Dessa djupt rotade tankar påverkar hur vi bemöter andra, även om vi inte alltid är medvetna om det. Det kan hindra oss från att känna empati.
I lådan finns två olika spel som synliggör empatihinder, så att ni lättare kan ”hoppa över” dem.
För att beskriva empati brukar man använda uttrycket ”gå en mil i någon annans skor”. Det handlar om att ta sig tid att känna och förstå vad någon annan går igenom.
I lådan finns tre spel där ni får prova ett par skor från någon som på grund av sin identitet kan bli ifrågasatt, utpekad, exkluderad eller diskriminerad.
Ni kommer att stärka er kognitiva empati, bredda er horisont, aktivera er nyfikenhet och fantasi.
Samtalet är ett av de viktigaste verktygen för vårdpersonal. Det hjälper oss att förstå patientens livssituation, behov, känslor och förmågor, vilket är nödvändigt för att kunna erbjuda bästa möjliga stöd och vård. Så, hur visar vi empati i samtal? Och hur blir vi bra lyssnare?
I lådan finns tre spel där ni kan träna på olika samtalstekniker. Ni kommer att utforska olika sätt att lyssna, ställa rätt frågor och validera andras känslor.
Som vårdpersonal möter ni dagligen utmaningar som kräver empati och kreativa problemlösningsfärdigheter.
Det här spelet är uppbyggt kring 18 kort som beskriver knepiga situationer som kan uppstå med patienter, närstående eller kollegor. Situationerna är baserade på erfarenheter från ett akutsjukhus med både öppen- och slutenvård.
För att utforska dessa situationer finns det tre olika spelvarianter. Vill ni samarbeta, tävla, eller speeddejta?
Välj det spel som passar er grupp bäst, eller varför inte prova alla tre?
Vad ser vi när vi tar patienternas perspektiv? För att kunna ge bra vård är det viktigt att fundera över hur den upplevs av patienten.
Ett sådant perspektivbyte kan hjälpa oss att
få nya insikter och leda till ”aha”-ögonblick.
I lådan finns fyra spel som bjuder in att se saker från ett patient- eller närståendeperspektiv. Ni kommer att fördjupa er inlevelseförmåga, flexa er nyfikenhet och utmana ert minne.
Människor grupperar sig medvetet och omedvetet i ”vi” och ”dem”. ”Vi” som delar liknande egenskaper t.ex. etnicitet, ålder, kön, politiska åsikter eller fotbollslag. ”Dem” som tydligt skiljer sig från oss; t.ex. rivaliserande lag eller någon från en annan generation eller kultur.
I lådan finns ett spel som är speciellt bra för lite större grupper. Spelet hjälper er att utmana ”vi mot dem-mentaliteten” genom att fokusera på det vi har gemensamt med andra istället för vad som skiljer oss åt.